Wanneer u als belegger met een hefboom wilt handelen op de beurs, dan zijn daar verschillende instrumenten voor beschikbaar. Twee daarvan zijn de turbo en het CFD (Contract For Difference). In dit artikel zullen we deze twee instrumenten naast elkaar leggen en bekijken wat de voor- en nadelen zijn van elk.

Aanbod

Het aanbod van onderliggende waarden waar in gehandeld kan worden is bij cfd's veel groter dan bij turbo's. Bij de meeste grote cfd brokers kan in duizenden onderliggende waarden worden gehandeld. De turbo aanbieders komen vaak niet verder dan enkele honderden.

Hefboom

Bij zowel turbo's als bij cfd's handelt u met een hefboom. Dat wil zeggen: de beweging van de onderliggende waarde wordt zowel naar boven als naar beneden versterkt. Stel u handelt in het aandeel Apple m.b.v. turbo of cfd met een hefboom van 10. Wanneer het aandeel Apple met 2 procent stijgt, dan stijgen turbo en cfd met 10 x 2 = 20 procent.

Een verschil tussen turbo en cfd is dat de hefboom bij cfd's meer flexibel is dan bij de turbo. Bij de turbo kunt u kiezen uit een paar turbo's op dezelfde onderliggende waarde. Ieder met een andere hefboom. Bij cfd's kunt u de hefboom in hoge mate zelf bepalen. De maximale hefboom is bij cfd's over het algemeen ook veel groter. Bij turbo's komt de maximale hefboom zelden boven de 20. Bij cfd's zijn hefbomen van 400 geen uitzondering. Bij turbo's komt de hefboom zelden hoger dan 20.

Stoploss

De turbo heeft een ingebouwde stoploss. Deze is door de uitgevende instantie vastgesteld en kan dus niet worden bepaald door de belegger. Wanneer de stoploss wordt geraakt, vervalt de turbo en wordt een kleine restwaarde uitgekeerd aan de belegger. Hoe korter het stoploss-niveau zit op de huidige koers van de onderliggende waarde, hoe hoger de hefboom. Bij turbo's kunnen beleggers vaak kiezen uit een serie van enkele turbo's met verschillende stoploss-niveau's.

Bij het cfd heeft de belegger meer vrijheid. Hij kan namelijk zelf het gewenste stoploss-niveau kiezen. Het grote voordeel hiervan is, dat rekening kan worden gehouden met weerstanden en steunniveau's. Een stoploss-order kan net onder een steunniveau worden gelegd. Bij turbo's moet dat precieze stoploss-niveau maar net voorhanden zijn.

Wat betreft het stoploss is het cfd dus een stuk flexibeler en preciezer dan de turbo.

Transactiekosten

Een belangrijk voordeel van cfd's ten opzichte van turbo's is dat cfd brokers over het algemeen geen transactiekosten rekenen. De broker verdient alleen aan de spread (het verschil tussen bied en laat koers). Bij turbo's moeten wel transactiekosten worden betaald. De hoogte daarvan is afhankelijk van de broker die men gebruikt.

Spread

De spread is het verschil tussen bied en laatprijs. Zowel bij de turbo als bij het cfd heeft men daarmee te maken. Voor de belegger is het belangrijk als de spread zo klein mogelijk is. Bij cfd's is de spread over het algemeen lager dan bij turbo's. De kosten van het innemen van een positie zijn voor de belegger bij cfd's dus lager dan bij turbo's.

Handelstijden

Turbo's worden verhandeld op de beurs. Om te handelen is men dan ook gebonden aan de openingstijden van de beurs. Dit is nadelig als men in onderliggende waarden wil handelen die in Amerika of in Azië genoteerd staan. Of in grondstoffen die 24 uur per dag worden verhandeld. Buiten de handelstijden van de beurs kan er niet worden ingespeeld op veranderingen in de koers van de betreffende onderliggende waarde.

Bij cfd's is dat anders. Ze worden niet op de beurs verhandeld en kunnen dus ook buiten de reguliere beurstijden worden verhandeld. Hierdoor kan de belegger veel beter en directer inspelen op ontwikkelingen op de financiële markten dan bij turbo's.

Risicobeheersing

Zowel bij cfd's als bij turbo's wordt gehandeld met een hefboom. Bij beide producten is het risico voor de belegger dan ook bovengemiddeld hoog. Het risico bij cfd's is hoger dan bij turbo's, aangezien je met cfd's, in tegenstelling tot turbo's, meer kan verliezen dan je inleg. Dit risico is echter te ondervangen door altijd met een stoploss te werken. Een aantal cfd brokers bieden de mogelijkheid om een gegarandeerde stoploss in te leggen. Bij de gewone stoploss wordt de positie automatisch gesloten op het eerste handelsmoment op of voorbij de stoploss. In het woordje voorbij zit het probleem. Wanneer de koers van een onderliggende waarde een flinke gap up of gap down maakt, dan ligt de koers waarop uw positie wordt gesloten een flink stuk voorbij de koers waarop u uw stoploss had gelegd. Dit resulteert in een groter verlies dan verwacht. Het kan zelfs een negatief saldo op uw handelsrekening tot gevolg hebben. Dit risico ondervangt u door gebruik te maken van de gegarandeerde stoploss. Uw positie wordt dan gegarandeerd gesloten op de door u van tevoren bepaalde koers. Het risico van een gap up of down is dan voor de broker. Voor het verzekeren van dit risico betaald u dan wel een iets hogere spread.

Conclusie

Wat ons betreft komt het cfd als winnaar uit de bus. Het is meer flexibel in het bepalen van de stoploss, er is een veel groter aanbod in onderliggende waarden, de spread is lager dan bij turbo's en er worden geen transactiekosten in rekening gebracht. Daarnaast kunnen ze buiten de reguliere handelstijden worden verhandeld en dat is een enorm voordeel als wordt gehandeld in bijvoorbeeld grondstoffen, valuta en indices en aandelen die buiten europa genoteerd staan.

CFD's kunnen worden verhandeld bij gespecialiseerde cfd-brokers. Daar kan, na de gebruikelijke KYC (Know Your Customer) verificatie, een rekening worden geopend. Ook kan worden gekozen om eerst geheel gratis en vrijblijvend te oefenen met een demoaccount. Dit is een goede manier om veilig kennis te maken met het cfd.

Enkele goede Nederlandstalige cfd-brokers zijn: Markets.com, eToro en Plus500.

*Risicowaarschuwing Plus500: 80% van de retailbeleggers lijdt verlies op de handel in CFD's met deze aanbieder. Het is belangrijk dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren

Plus500CY Ltd geautoriseerd en gereguleerd door CySEC (#250/14)

Plus500UK Ltd geautoriseerd en gereguleerd door de FCA (#509909)